LYS I TUNNELEN


I 2016 ble Spiralen i Drammen kåret til en av verdens ti mest spektakulære tunneler. Det kan man si var på høy tid.

Change the number below so it mathces the number of the omvei you are working on (to make sure the correct location is showed on the Google Map)

5

Hva: Spiralen

Hvor: Drammen, Buskerud

Hvorfor: Verdensberømt tunnel som skrur deg til topps.


«Han satte bilen i gir, og kjørte langsomt inn i fjellet. Til å begynne med var tunnelen rett, men snart begynte den å stige samtidig som den svingte til venstre. Det var en ganske merkverdig opplevelse – å kjøre oppover midt inne i et fjell.»

«På stram line», Desmond Bagley, 1973 


Drammen var en gang Norges største veikryss. Et høl i E18. En irriterende flaskehals. En uendelighet av enveiskjørte gater og røde trafikklys. En bedrøvelig by beryktet for dårlig luft, trafikkstøy, eksos, veikryss, betongbruer på kryss og tvers, og gjennom byen den brune, livløse Drammenselva, full av kloakk og industrikjemikalier. 

Drammen var et nitrist sted, og det var alle enige om, også de som bodde der. I 2000 brukte Buskerud fylkeskommune 360.000 kroner på en spørreundersøkelse der et av spørsmålene lød:
Er Drammen harry?

En tredjedel av byens folk svarte ja.

Bare navnet er jo en belastning. Drammen kommer av det gammelnorske drafn, som igjen er avledet av det norrøne draf, og som vi på moderne norsk ville oversatt til grums. Og en eller annen gang kom et muntert menneske på dette fikse, men belastende ordspillet:
«Bedre med en dram i timen, enn en time i Drammen.»

GENIAL IDÉ: Spiralen ble opprinnelig bygget for å hente ut stein til fyllmasse. Men så begynte kommunen å sprenge seg oppover i fjellet, og fikk en unik turistattraksjon.

Men én trøst hadde drammenserne i all tristessen:
De hadde Spiralen, byens stolthet, og et resultat av en kreativ byingeniør. 

Og da skal vi tilbake til 50-tallet. Midt i byen, like bak sykehuset, lå et stort steinbrudd. Herfra ble det sprengt ut stein, som ble knust til pukk som igjen ble brukt til utfylling og planering etter som byen vokste. Nå lå steinbruddet som et åpent sår i den skogkledte Bragernesåsen. Naboene klaget over dynamittsmell, steinsprut og larm fra pukkverket. Noe måtte gjøres.

I 1953 bestemte kommunen seg for heller å hente stein ved å sprenge en tunnel rett inn i fjellet. Og da de var kommet noen hundre meter inn, ble byingeniør Eivind Olsen velsignet med den geniale ideen: Hvorfor ikke sprenge oss oppover?

HELT KONGE: Kong Olav besøkte Spiralen i anledning Drammens 150 årsjubileum. Og fikk sitt monogram ved tunnelåpningen.

Han satt seg til ved tegnebordet og kunne legge ideen fram for bystyret. En 1650 meter lang tunnel, som skrudde seg 150 høydemeter opp gjennom lavabergartene, til sammen seks og en halv vinding, før den sprengte seg ut i dagslyset like under utsiktspunktet Breidablikk.

Planen ble vedtatt, og snart smalt de første salvene. Her var det ikke noe hastverk, for uttaket av stein ble regulert av etterspørselen. Pukken ble solgt til markedspris til byens entreprenører, og kostnadene ble således minimale for kommunen. De fikk den så å si gratis.

I juni 1961 ble Spiralen offisielt åpnet i anledning byens 150- årsjubileum, og 14 dager seinere tok selveste Kong Olav V turen til Drammen. Han avduket sitt monogram ved tunnelåpningen, og under den høytidelige banketten om kvelden holdt han tale:

«Takk for den hjertevarme mottakelsen jeg har fått. Skal jeg ønske noe for Drammen, så må det være at de kommende 150 årene må gå som de forløpende. For her er det en utvikling som lover godt!».

SUVENIR: Spiraltrollet er et spin-off-produkt av Spiralen.

De første tre månedene kjørte til sammen 36.000 biler opp Spiralen, og betalte én krone per bil, pluss 50 øre per passasjer. Timingen for åpningen var perfekt. Bare måneder tidligere hadde regjeringen opphevet den upopulære bilrasjoneringen, og bil skulle snart bli allemannseie. På 60-tallet førte alle veier til Drammen. Og mange kom hjem med Spiralens hotteste spin-off-produkt: Spiraltrollet.

Og nå skal vi ta en liten avstikker:
Sommeren 1972 kunne VG avsløre at den kritikerroste spenningsforfatteren Desmond Bagley var på besøk i Drammen. Avisa møtte ham på Park Hotel, men han ville ikke avsløre hvorfor han var der. Svaret kom året etter med romanen «På stram line».

Den alkoholiserte hovedpersonen Giles Denison våkner opp på rom nummer 360 på Hotel Continental i Oslo. Da han ser seg i speilet, kjenner han seg ikke igjen. Også kroppen er fremmed. Noen har gitt ham en ny kropp, og en ny identitet. Da han låser seg inn i leiebilen, finner han en dukke i førersetet, «en merkverdig figur laget av et grovt tilskåret tre og tauverk. Kroppen var formet av en taubit som var vridd til en spiral og stakk fram som en hale. Hodet var en rund knott med en pinne til nese. Øynene og munnen, som var vridd til den ene siden, var malt på treet, og håret var av oppfliset tau. Dukken var ikke bare usedvanlig. Giles Denison syntes den var nokså motbydelig også.»

FØRSTEINNTRYKK: CNN har kåret Spiralen til en av verdens mest spektakulære tunneler. Åpningen er heller ordinær, men så tar den seg opp - bokstavelig talt.

Det motbydelige Spiraltrollet ledet ham til Drammen, og Spiralen, der han blir overfalt av tre menn, og det hele ender med en dramatisk biljakt ned tunnelen:

«Tunnelveggen raste forbi som en grå grøt; han fikk et kort glimt av et opplyst skilt med tallet 5. Fire runder igjen før han var nede. Bilen slo plutselig vilt med bakstussen, og han sloss med rattet som hadde begynt å operere på egen hånd. Det samme gjentok seg, og han hørte en illevarslende lyd bakfra. Svinepelsene kjørte inn i ham. Igjen lød en spjærende metallisk lyd, og bilen vred seg på tvers.»

Åpningen av Spiralen innledet optimismens ti år i Drammen med massiv boligbygging og blomstrende næringsvirksomhet. Tiåret etter stagnerte utviklingen, og på 70-tallet gikk byen i dvale. Drammen ble en soveby uten visjoner. En forstad til Oslo. Et høl i E18.

I mange år hadde Spiralen fast plass på lista over Norges mest besøkte attraksjoner, men så falt interessen. Stadig færre stanset opp i Drammen, og enda færre tok seg tid til å kjøre opp tunnelen. Men så – i desember 2016 – fikk den en aldri så liten renessanse. Den amerikanske nyhetskanalen CNN kåret Spiralen til en av de mest spektakulære tunnelene i verden:
«The dramatic Spiralen road tunnel, built in 1961 and comprising six spirals covering 1,649 meters (5,413 feet), leads to one of the most spectacular viewpoints in the industrial town of Drammen.»

De siste årene har industribyen Drammen blomstret opp. To tunneler fører gjennomgangstrafikken utenom sentrum, og en gedigen satsing har omdannet den irriterende trafikkmaskinen til en grønn elveidyll. Det er parkanlegg og gangstier, utsmykninger og uteserveringer. Laksen svømmer igjen opp elva, og gangbroa Ypsilon knytter bydelene Strømsø og Bragernes sammen. Patriotismen strutter, og Drammen lever opp til sitt nye og offisielle slagord:

«En tett, mangfoldig og levende by i et vakkert landskap.»

I dag er det vel verdt å tilbringe både én og to timer i Drammen, ja, det er til og med tilrådelig å legge ferien dit. Og vil du se byen fra oven, er Spiralen stedet å kjøre.