Fra fjord til fjell


Gondolbanen i Loen er Norges nyeste turistattraksjon.

Change the number below so it mathces the number of the omvei you are working on (to make sure the correct location is showed on the Google Map)

15

Hva: Loen Skylift

Hvor: Stryn, Sogn og Fjordane

Hvorfor: Fra fjord til fjell på fem-seks minutter.

«Ein draum er blitt røyndom, takka vere nokre sprø karar i Loen. Eg er imponert over det lokale engasjementet. Dette er eit nasjonalt prosjekt med internasjonal sprengkraft. Det nyttar å vere framoverlent. Det nyttar å tru på noko. Dette er ein del av folkesjela i denne fantastiske kommunen og i Loen. At dronninga
takka ja til å opne, understrekar kor stort dette prosjektet er.»

Ordfører Svend Flo sin åpningstale, 20. mai 2017 


Og så, uten en lyd, glir glassdøra dempet igjen, og vi venter, ett sekund, to sekunder, tre, fire, sju, ti, og der, der! Med et svakt rykk løftes vi av rampen, vi er på vei, vi skal til fjells, og det er så mykt, så godt, så behagelig, vi flyr opp, opp. Under oss bretter Loen seg ut. Der er Hotel Alexandra, der ligger gårdene som et grønt og gult lappeteppe, der er fjorden, vi flyr gjennom lufta, nei, vi flyter gjennom lufta, der en fotballbane, der en campingplass, men hva er de store, gråsvarte bygningene bak campingplassen? 

HIMMELFART: Fra fjord til fjells på seks-sju minutter, og en mer behagelig måte å bestige 1010 meter, finnes ikke. 

Kan det være Nordfjord Kjøtt? Det må det være. Videre opp, opp, og der inne ser vi det irrgrønne Lovatnet, og i enden av vannet, det lille som er igjen av Kjenndalsbreen. Vi seiler oppover, sju meter i sekundet, og aldri har menneskene funnet en deiligere måte å bestige et fjell. Vi skal bare ikke tenke på kabelen, vi henger jo i en 42 millimeter tynn kabel, men den skal vi ikke tenke på.

Vi skal nyte utsikten.

Etter seks minutter er vi på fjellet Hoven, 1010 meter over havet, og vi rusler ut av gondolen, gjennom en glasskorridor og rett inn i en restaurant med 350 sitteplasser med panoramautsikt. Det er så gjennomført, så elegant, men det må da ha vært fryktelig dyrt?

Men la oss ta det fra starten: Loen, hvor var nå det igjen? Jo, innerst i Nordfjord ligger den flate bygda omgitt av fjord, fjell og fonn, og det er disse tre elementene som har lokket turister hit siden midten av 1800-tallet. Nå har det siste elementet så å si smeltet bort, for både Briksdalsbreen og Kjenndalsbreen har trukket seg langt opp fjellsidene.

Utover dette er Loen kjent for tre ting. Det ene er Hotel Alexandra, påbegynt i 1884, og oppkalt etter en dansk prinsesse, som seinere skulle bli dronning i Storbritannia. Hotellet hadde på 80-tallet slagordet: «Kan ikke beskrives, må oppleves!» Den andre tingen er Nordfjord Kjøtt, med slagordet «Siden 1961», og som med sine fire hundre ansatte er en gigant innen kjøttforedling. Griser, lam og storfe jages inn i den ene enden av anlegget, og kommer emballerte ut i den andre enden som lammesteik, hamburgere, entrecôte, bogskinke, bacon og Tex Mex Sliders.

OFFISIELL ÅPNING: Det var dronning Sonja som åpnet Loen Skylift i mai 2017, og hun avduket samtidig en fem meter høy hestesko på toppen.

Og så til det siste som har satt Loen på norgeskartet, og som forhåpentligvis nå skal erstatte disse smeltende brearmene, nemlig Loen Skylift ‒ «eit av dei største og mest storslåtte reiselivsprosjekta i Norge.»

Og det er bare å si seg enig. Det er storslått tenkt, det er visjonært, det er spektakulært, men det må da være aldri så lite risikabelt?

Ifølge Wikipedia er gondolbane «en taubane med gondoler som er laget for å transportere mennesker eller varer i et skjermet og lukket oppholdsrom». Så enkelt, så vanskelig. I bygd og by over hele landet har gondolbane vært tema i aviskommentarer, på reiselivskonferanser og kommunestyremøter. Hva om vi bygger en gondolbane til...?

Det har vært diskutert i Bodø, Oslo, Ålesund, Drammen, Nesbyen, Rjukan, Voss, Odda, det har vært snakk om gondolbane opp til Nordkapp, ja opp til selveste Galdhøpiggen.


Og alle er enige om at en gondolbane er en genial oppfinnelse og en attraksjon som vil trekke turister, og som i tillegg vil være til glede og nytte for lokalbefolkningen. Men de fleste gondolprosjekter kommer aldri lenger enn tegnebordet. For å tenke det, ønske det, ville det med; ‒ men gjøre det, nei, det klarer de ikke. På et tidspunkt kommer spørsmålet: Hvem skal betale?

Gondolbaner er grisedyre. Loen Skylift har gått på en del budsjettsprekker underveis, og den offisielle prisen ble – hold deg fast – 300 millioner koner. Så hvordan har lille Loen klart å løfte et slikt gigantisk prosjekt?

Det er her de to allerede nevnte institusjonene kommer inn – Alexandra Hotell er den største bidragsyteren. Videre har Nordfjord Kjøtt tatt sin andel. De to siste storinvestorene er Stryn kommune, og det sveitsiske firmaet Garaventa AG som produserer nettopp – gondolbaner. I tillegg kommer en rekke entusiastiske småinvestorer.

I mai 2017 kunne en bunadskledd dronning Sonja åpne gondolbanen, og de første fire ukene fulgte 12.000 i hennes fotspor. 

For at Loen Skylift skal gå i balanse, må de ha 42.000 passasjerer i året. Og hvis de ikke når målet? Ja, da er gondolbanen der. Det er bare å ta turen. For den kan ikke beskrives, den må oppleves.

FULLBRAKT: Alle vil ha gondolbane, men ikke mange får det til. Gondolbanen i Loen er et løft av og for hele Nordfjord-regionen.